18. september 2007

En Dags Fotokurs

Objektfotografering, saksopptak eller "packshot" betyr å ta bilder av objekter eller flate ting for høykvalitetsbruk.

Til print er kompakt og slr mer enn bra nok. Til trykk må man opp i mellomformat-storformat.

Digitale bakstykker til storformat eksisterer i fleng på byen og kan være verdt å bruke ved produktfoto. Men å kjøpe noe slikt til eget bruk (70K-220K) er ikke noe poeng.

Nye Kameraer
Tidl. Et bra kamera varte i flere generasjoner.
Nye kameraer krever en ny tankegang. De må byttes ofte siden teknikken er mer komplisert og blir raskt utdatert. Levetiden til d-slr er blitt redusert til 4-6 år. De er svært utsatt for kondens som ødelegger elektronikken. Mange navigasjonsknapper som kan gå i stykker. Det har heldigvis utviklet seg slik at man kan legge investeringene i linsene som kan taes med videre til nye generasjoner hus.

Linser
Zoom - Mange brennvidder - Fra Tele (optikken forstørrer) til vidvinkel (optikken forminsker).

For foto av mennesker bruker man gjerne litt tele. Det gir gjerne en finere gjengivelse enn å bruke mindre brennvidder.

Normaloptikk - 50mm på fullformat, rundt 100mm på mellomformat, varierende på kompaktkamera.

"Packshots" - normal til (+) for å unngå fortegninger av objektet.

Leitz, Zeiss, Rodenstock (EU)
Linser fra Japan (Canon, Nikon, Minolta)

Hva utgjør en dårlig linse?

  • Vignettering - mørkere mot hjørnene
  • Sentrert fokus - bare skarpt i midten
  • Aldri skarpt

Linsefabrikat er gjerne det viktigste for en god linse.

Farger
RGB is the way to go. Hvis det skal CMYKes, bruk RGB og overlat til trykkeriet å konvertere. For lagring skal RGB alltid brukes.

Pixler
5mpx gir 70x90cm print uten problemer.

Trykk
Trykk starter gjerne på 7000 og det er vanskelig å treffe på første forsøk. Egnet for store volum 100-millioner av eks.

Print
Er løsningen, gir billigere trykk men dyrere per eks enn trykk. Laser kan brukes til skisser, blekkskriver krever mye justeringer (blekk, papir og instillinger) men kan gi svært godt resultat. Museumskvalitet er en standard for kunst og bilder på papir skal gi uendret resultat etter 100 år ved rett lagring. (Xerox/Laser - varer gjerne mindre enn ett år)


Butikker
Foto Phono - vogstgate 66 - arnestedet for store print i alle formater og metoder (også små jobber). Produksjon av bilder og montering.

Studio Technika - Maridalsveien (ved mølla) - produksjon av bilder.
RedLab - (Mye analoge ting) - produksjon av bilder.

1000 .- kvadratmeteren i print ca for storebilder.
2000 .- per bilde på (alu, plexi etc) (per kvm).

Instillinger på kamera
Mer viktig enn noen gang og bør leses (eksisterer ikke på felles språk mellom kameraene).
Bør gjøres:

  • Auto: idiotknappen - alltid et bilde, resultatet blir gjerne ujevnt.
  • P,S,A,Scenes er også fyllstoff og tøys
  • Manuell er eneste alternativ - Lukker og Blender

Kameraets egen lysmåler vil gjerne gjøre alt gjennomsnittelig grå (spesielt på hvite objekter). Vi må bestemme selv vordan vi vil ha det. Sommerbilder skal gjerne være litt lysere enn det lysmåleren vil for å gjenskape stemningen. Mye av stemningen vil avgjøres med lysnivået. +-EV kan styre bildet på samme måte som brightnessjusteringer. Vi må passe på at vi ikke får tekniske feil (over/under-eksponert).

Lukkertid - opptil 5 minutter om natten (må på stativ). Vanlig lukkertid 60(normalinse)-250(på påskefjellet) - bruk stativ ved <60.>

Blender - største åpning (avhengig av linse) er f1,8 opptil (nedtil, siden det blir mindre) f32/f64 (ett hakk er en lukkertid!)

Ta alltid mange bilder - det er nøkkelen til gode bilder. Sett lukkern på f.eks. 60 så tar man mange bilder med gradvis større blender. (stol ikke på LCD skjermen) Ved studio-oppsett kan man ende opp med å ha en fast lukker-blenderkombo!

Lang lukker og høy blender kan være fordelaktig i studio for å få stor dybeskarphet. ("Da snakker vi høyere")

Farger - fargegjengivelsen

Hvitbalansen - avgjørende for å gjenskape ønsket stemning. Nøytral fargetemperatur ligger på 5500K (arbeidslamper bør gjerne ha denne tempen) høyere blir blå, lavere blir rød. Stearinlys 2000 etc. Sjekk http://www.3drender.com/glossary/colortemp.htm. Fagmiljøer som jobber bare med farger sitter gjerne i grå miljøer for å ha et nøyralt fargesyn.

Vi setter gjerne hvitbalansen med preset, unngå auto. Fotografer et hvitt ark og still balansen etter det.

Be gjerne om å få fargeprofil fra f.eks. Foto Phono for å få rett print.

ISO

Stilles på det laveste for å gi superb kvalitet på bildene (!) Den må låses, høy blir støyete. Hvis den laveste isoverdien er relavtivt høy (f.eks. 200) er det en kvalitetsbetegnelse siden den da ikke har støy der.

FORMATER

Jpeg, RAW, Tiff. Jpeg (high, super etc,) er brukbart. RAW er overkill mener vår lærer i dag.

(Nivået på forelesningen startet veldig banalt, hadde håpet at det skulle handle mer om komposisjon, lyssetting og kamerabruk. Dette handler mer om terminologi og oversikt over hva de forskjellige verktøyene heter. Når vi gikk over til studioet ble det mer interessant, men litt om hvordan oppnå ønsket resultat med forskjellige hjelpemidler)

Jobbing i studio

Det var veldig interessant å prøve ordentlig studioblitz med softboks og bakgrunner. Kommer tilbake med noen bilder derifra:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar